Gråt och tandagnisslan!

Hej på er!

BVC besöket gick rätt så bra igår. Vår lilla, lilla söta tjej väger nu 4910 gr och är hela 59 cm lång:-). Liten men naggande go! Hon blir nog en kopia av sin storebror när det gäller vikten och sånt. Han har ju oxå alltid varit lite liten och är det än idag. Jag är bara glad och tacksam över det, då det känns som jag får ha dom små
läääänge:-).

Sprutorna gick bra för Greta. En i vardera låret. Den första sa hon nästan ingenting men den andra var värre!
Aj, aj, aj, det blev en del gråt! Men det är ju ett ont måste. Synd att man inte kan förklara för dom riktigt små varför det måste göra ont bara.

Gabriel fick sin sista svin-spruta. Det gick inte alls så bra som det brukar! Egentligen skulle han fått den på söndag, men eftersom vaccinet redan fanns där igår som var det ju skönt att ta det på samma gång. Men vi gjorde ju tabben att sticka Greta först vilket resulterade i att Gabriel såklart blev skitskraj så som hon skrek!
Vi skulle ju naturligtvis ha tagit Gabriel först! Riktigt klantigt av oss. Det slutade med att jag fick tvångshålla honom och dra fram armen ur tröjan på honom. Inte roligt för en mamma att göra så mot sitt barn kan jag säga!

Gabriel grinade och Greta skrek! Vilken pärs! Men han slutade fort eftersom det inte kändes något så han:-). Gabriel har ju aldrig protesterat förr mot sprutor, jag har lärt honom att man måste ta dom och att dom är bra, man slipper bli sjuk.
Men nu blev det lite fel för honom. Han blev ju inte alls förberedd. I vanliga fall talar jag alltid om för honom hemma typ dan innan så han ska hinna förbereda sig på vad som ska ske. Men inte tidigare än det, då jag tror det oroar barnet mer att veta flera dagar innan och undra när det blir! Men som vanligt repade han sig fort och tyckte det var ok! Tuffingen:-).

Man kan faktiskt lära sina barn att inte behöva vara rädd för sprutor! Det är helt upp till föräldrarna vilka signaler man sänder ut till dom. Jag har alltid tyckt det varit lite konstigt med hysteriska barn som skriker som om de ska dö (större barn alltså). Men jag förstår ju att det måste bero på föräldrarna. Trygga barn skapar man genom att själv vara det! Och en viktig ingrediens är ju att prata om saker som skrämmer och att förbereda barnet på vad som skall hända! Det har alltid funkat för mig ialla fall.

Hoppas ni får en skön fredag!

/Kram Frida

Kommentarer
Postat av: Sandra

Stackars gullungarna. Tur att det går över fort iallafall. Gabriel kommer vara (och är väl redan också för den delen) en stor förebild för Greta.



Visst kan man "lära" sina barn. Jag är uppvuxen med en sprut- och ormfobiker och resultatet blev att jag svimmar så fort jag kommer in i provtagningsrummet (dock inte att sticka själv, konstigt nog) och vägrar gå i skogen. Tråkigt. Nu blir det bearbetning på HÖG nivå för att inte överföra något på Eira.



Trevlig helg på er!

Jag slår en signal, kanske på söndag, så kanske vi kan bestämma en dag nästa vecka att ses - om ni har tid!



Kram

2010-01-08 @ 23:55:59
URL: http://www.lillaangelyne.blogspot.com
Postat av: Frida Utter Eriksson

Det är bara att plinga på! Ser sååå mycket fram emot att ses igen:-)

Kram på er!

2010-01-09 @ 11:13:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0