Resan gick till Riga!


 


Här är vi vid stranden i Jurmala (Baltikums riviera)

 



Hej på er!


Nu är vi hemma igen sen igår em. Vi har haft fantastiskt härliga dagar tillsammans:-). Vi begav oss ju iväg i torsdags med båt (som jag redan visste). Fredde hade bokat svit på båten, vilket innebar dubbelsäng istället för våningsäng, fönster mot vattnet såklart, fruktfat och minibar med bla en stoooor flaska champagne och sist men inte minst så ingick det specialfrukost i alà carte restaurangen med ett glas champagne:-). En perfekt start på resan! Sen väntade två härliga övernattningar på ett spahotell ca 2 mil utanför Riga, i en liten ort som heter Jurmala. Kanske mera kännt som den baltiska rivieran pga av den fina sandstrand som finns där. Nu var ju inte riktigt vädret så varmt ännu för att utnyttja stranden med bad, men ack så fin att besöka ändå:-).

Lettland/Riga var underbart fint den här årstiden. Det mesta stod i blom och gräset och träden var härligt gröna, uteserveringarna blomstrade och vädret var härligt med blå himmel och en varm skön sol! Vi strosade omkring inne i Riga på lördagen i Gamla stan som det kallas. Vi möttes av underbara gamla byggnader, fundament av olika slag, vackra kyrkor, kullerstensgator och färgsprakande blomsterförsäljningar längs gatorna.

Shoppingen var sisådär, jag har alltid hört att det ska vara så billigt i Riga, men icke! Priserna låg väl ungefär som hemma här i Sverige, och att det sen fanns mycket märkesboutiqer gjorde ju inte saken bättre. Ialla fall inte om man hellre ville fynda lite som jag hade tänkt mig:-). Så shoppingen blev ingen stor grej denna gång. Jag nöjde mig med att istället njuta av miljön, hotellet vi bodde på, maten & drycken och sällskapet av min underbara man och lilla dotter såklart! Men barnen fick såklart några grejer var ändå. Jag/vi tampades dock i början, vid resans start med ett lite dåligt samvete över att inta ha vår härliga lilla kille med också. Men det var nog mer mitt behov än hans:-). Han har haft riktigt roliga dagar hemma med både farmor och mormor och det ena äventyret har löst av det andra:-). Så att strosa omkring bla en heldag inne i Riga gata upp och gata ner med endast mat & dryckes stopp är nog inget för en snart 6-årig kille. Men ni vet hur det är, när dom inte är omkring en så saknar man dom oerhört, det är någon som fattas!

Maten och drycken var det ialla fall bra pris på och den var riktigt bra! Och vi testade faktiskt allt ifrån pizza och spagetti bolognese till deras egna inhemska rätter. Så där finns inget att klaga på:-). Fasiken det här börjar ju mer och mer likna en Riga recension, ha, ha, ha!! Det bjuder jag på:-). I vilket fall så kan jag ialla fall varmt rekommendera Riga om ni har tankar på att bege er däråt någon gång!

Känner att jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men dom flesta av er har säkerligen inte orkat läsa ner hit ens! Så nu rundar jag av:-).....nedan kommer lite bilder såklart!

P.S! Från Riga till projekt grodyngel. Från att ha varit små svarta prickar i ett ägg innan vi åkte så är dom numer ursimmade ur äggen och rör sig försiktigt omkring i vår lilla balja:-). Det går riktigt fort märker jag i grodlivet:-)

Kram från oss


 
Min 30-åriga dag firades med alà carte på båten                                             Spadags på hotellet!
påväg till Riga:-)


 
Greta myser med pappa i poolen!                                          Utsikten från hotellrummet:-)


 
Inne i Riga. Blommorna såg nästintill oäkta ut!                             Nej, de blev ingen Chanel parfym denna gång:-)



                Shoppingvaruhus i Riga med en massa våningar!


Marknad med försäljning av bla kött, fisk, ost, grönsaker & en massa
andra godsaker. Sammanlagt var den nog flera fotbollsplaner stor!


 
En del byggnader i Lettland var precis som slott!                                     Och andra mer som spökslott:-)      


 
                                                                 Grönskan i Riga var underbar!

 
                                               En pigg & glad liten Greta firade även sina 7 månader i Riga♥

 
                                                                 Maten & drycken i Lettland var jättebra:-)

 
                                                           Kyrkorna var enorma & vackra!

 
                           Matpaus i hotellreceptionen:-)                       En av toaletterna inne i Riga var SÅ snygg att jag
                                                                                                           bara var tvungen att fota den:-D

 
Pyjamasklädd liten Greta redo för ett                                                     Operabyggnad inne i Riga
restaurangbesök! 


 
Den här lite konstiga synen stötte vi också på inne i Riga. En massa hänglås på en liten bro. Vi fick veta att tydligen så är det så att när folk förlovar sig just där så hänger man sedan upp ett lås som symbol för förlovningen & kärleken! Gulligt:-)
          
        


Kommentarer
Postat av: Sandra

Det ser ut som om ni haft det UNDERBART, ser fram emot att höra ännu mer detaljer sen!



Förkylningen är bättre på Eira, även om jag tyckte hon kändes varm nu på kvällskvisten (hoppas hoppas det inte betydde något), kanske vi kan ses på måndag? Eller har ni något för er? Äh, vi hörs på telefon!



Superfina bilder. Och Greta är i vanlig ordning så söt att man storknar!

Kram

2010-05-19 @ 22:10:49
URL: http://www.lillaangelyne.blogspot.com
Postat av: anna

Vilka härliga bilder, ni ser ut att ha haft det fantastiskt ju!! Å Greta är ju bara sååå himla söt. Jag dör lite varje gång jag ser henne! kram

2010-05-21 @ 17:39:04
URL: http://littlemiracle.blogg.se/
Postat av: Jessica

Fantastiska bilder! Ni verkar haft en super mysig resa. Hur känns det annars då att vara "tant" ;)



Kram!

2010-05-25 @ 21:36:45
URL: http://jessicabergander.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0