Burkmat VS hemlagat

Halloj!

Tanken har slagit mig att de senaste inläggen här har bestått av rätt mycket shopping:-S. Och visst erkänner jag att jag älskar det och tycker det är fantastiskt roligt att skriva om! Jo, det är bla en av mina laster jag har här i livet.
Men jag är en ödmjuk människa och är inte ute efter att skryta och hoppas verkligen INTE att ni tar det så. Gör ni det ändå kan jag tycka det är synd, men då är det väl upp till er. Valet är ert. Utan för mig handlar det helt enkelt om att dela med mig av min glädje och att tipsa er kära läsare om (förhoppningsvis) de fynd jag gör här och där!

Så för att helt byte ämne så tänkte jag faktiskt i detta inlägg skriva om något helt annat. Nämligen barnmat:-D.
För mig kan tanken på barnmat vara stressrelaterad. Det ska lagas eget, kokas grytor, paketeras & frysas. Och då är ju bara det en bråkdel av allt man ska försöka hinna med på en dag! Nej, enkelt ska det vara och snabbt ska det gå.

Så den sista tiden har jag börjat förbereda en hel del grejer till Greta och stoppat i frysen. Och tro mig det här går fort att göra! Som idag tex, då har jag slängt ner lite fisk, olivolja, silverlök, örtkryddor, ströbröd ett ägg och lite färsk tomat i matberedaren. Kört ihop det till en smet och stekt det lite försiktigt i stekpannan med lite olivolja. Jag plattade till fisken innan som små burgare. Och varje burgare är anpassad i storlek till en måltid. Enkelt att frysa in och ta upp en och en. (Provade först att koka dom som små fiskbollar. Men det blev inte bra då fisken bara ville luckra upp sig i vattnet.) 

                          
                                     
                                                                               Fiskburgare:-)


Sen har jag även gjort lika med kycklingfilè, rapsolja, morötter, vitlök & örter och ner i matberedaren med allt. Kokat dom i "bollform" och fryst in. Sen tar jag bara fram en boll eller burgare från frysen vid behov och kokar lite potatis eller pasta till och blandar i lite mjölk el. vatten tills jag får den rätta konsistensen. Och eftersom jag valt att baka in grönsakerna ihop med köttet, fisken eller kycklingen så finns ju allt i ett så att säga. Bara att välja vad man ska ha till, pasta el. potatis. Enkelt va! (Ris är dock inte så lätt att få till då det ofta blir rätt hårt. Och det gillar inte min Greta ialla fall.)

Då är det väl bara köttet kvar:-). Jag har då valt att använda kalvfärs, olivolja, vitlök, örtkrydda, blandade frysgrönsaker (kokas innan) och grädde. Lika här, ner med allt i matberedaren och kör ihop till en smet. Forma till bollar och sjud dom och sen in i frysen. Snabbt, enkelt och HEMLAGAT:-). Kan det bli bättre?!

Sen är det väl så att de färdiga barnmatsburkarna är toppen vid behov med sina innehåll och rätt närings- och fettmängd osv. Jag kommer alltid ha burkar hemma så att det finns när det behövs. Och man ska inte ha för höga krav på sig själv! Man är ingen dålig mamma bara för att ens barn får en burk lite då och då eller kanske varje dag. Vad gör väl det? Det viktigaste som mammor ska göra för sina barn är ju att älska och överösa dom med kärlek och tid♥.
Det slår alla hemlagade måltider!


Kram från oss & lycka till hur ni än gör;-)

                    



 En lycklig (burkmats) ätandes Greta:-)


P.s
Ang. förfrågan om var jag går första hjälpen kursen så är det så att det är en tjej jag känner igen som har samlat ihop ett gäng på egen hand och ordnat med undervisning, datum och lokal. Och om jag förstått det rätt så erbjuder Röda korset kostnadsfritt sådana här kurser om man är minst åtta personer som deltar. Så kolla med röda korset:-). Lycka till!


Kommentarer
Postat av: Sandra

Helt rätt Frida - vilket bra och fint formulerat inlägg!



Och rätterna verkar jättespännande! Jag brukar också göra fiskburgare, men av torsk och dill - så din variant ska jag definitivt testa!



sv; Och visst var det ett märkligt möte. Jag har funderat mycket på det och liksom inte riktigt kunnat släppa hennes blick. Det var något särskilt med henne.´



Kram

2010-09-09 @ 15:16:39
URL: http://www.lillaangelyne.blogspot.com
Postat av: KUSIN

SÖÖÖÖTIS hon är då!! <3

2010-09-09 @ 20:29:56
Postat av: Jessica

Äh du är en bortskämd lyxhustru som bara vill flasha med alla stålar. Sen försöker du utmärka dig genom att vara den duktiga morsan som står och lagar en massa barnmat!!



:D:D Nej då, den som får det intrycket varken vet eller känner till dig överhuvudtaget!

Puss på dig min underbara vän!

2010-09-09 @ 20:43:53
URL: http://agni.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0