På det igen bara:-D


Bodyfat test

Idag var första dagen på ca 3 veckor (pga förkylningar m.m) som jag ställde mig 30 min på crosstrainern och körde ett 20 min zumbapass igen! Jag trodde det skulle gå mycket trögare, men det var inte så farligt. Men så är jag en dryg tävlingsmänniska också som inte kan låta mig prestera sämre än tidigare:-D. Crosstrainern visade en förbränning av ca 200 kalorier vid tidens slut, så det är jag mycket nöjd med. Sen körde jag zumbapasset på det, och det måste ju även göra sitt. En hel del på magen iaf, och det är riktigt skönt att röra på sig igen:-).

Ovan kan ni se dagens bodyfat test. Till vänster visas min: längd, vikt och kön, mitten: min ålder och till höger från ovan: antal kalorier som jag behöver per dag för att må bra, BMI och mitt kroppsfett i procent.
Nedan hittade jag lite fakta att jämföra med, eller för er att kanske kolla hur ni ligger till:-D.


BMI står för Body Mass Index och det används för att på ett enkelt sätt definiera fetma och för att ta reda på om man ligger i riskzonen för hjärt och kärlsjukdomar. Tabellen nedan visar de gränsvärden som WHO (Världshälsoorganisationen) bestämde 1985 och som gäller för vuxna människor.

ViktklasserMänKvinnor
Underviktig BMI mindre än 20 BMI mindre än 18,6
Normalviktig BMI mellan 20,0 och 25,0 BMI mellan 18,6 och 23,8
Överviktig BMI mellan 25,0 och 30,0 BMI mellan 23,8 och 28,6
Kraftigt överviktig (fetma) BMI över 30 BMI över 28,6

BMI kan vara missvisande för vältränade personer, väldigt långa personer samt barn och ungdomar.


Vill du beräkna din egen kroppsfett?

För beräkning av din kroppsfett kan du använda formlerna nedan:

Formel för kvinnor: kroppsfett % = (1.2 * BMI) + (0.23 * Ålder) – 5.4
Formel för män:      kroppsfett % = (1.2 * BMI) + (0.23 * Ålder) – 16.2

Du bör först ta reda på din BMI värde (använd BMI kalkylen här nedan) för att kunna beräkna din kroppsfett, tänk på att svaret är bara en indikation och ingen exakt mått på din kroppsfett, för att göra den exakta mättningen bör man konsultera en dietist eller liknande för mätning av kroppsfettet.
 

Kön

Normal mellan

Gränsen till övervikt mellan

Övervikt

Kvinna

21 - 31%

32 - 34%

Över 34%

Man

12 - 20%

21 - 25%

Över 25%




Kommentarer
Postat av: Telanjang

This is a very good site. Thank you.

2011-06-08 @ 10:40:00
URL: http://telanjang.blogimagine.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0