Olyckan har varit framme...



En ledsen Greta i väntrummet♥


Hej & hå!

Vi är nyss hemkommna från akuten jag och Greta. Det som inte får hända, hände imorse...Greta brände sig på kaminen i köket! Och det vara bara ren otur, för hon är ju så duktig och går aldrig fram till kaminen när vi eldar i den. Men imorse så höll hon på och grejade på golvet intill Trixie när allt gick ju så fort. Jag tror att det som hände var att hon skulle sätta ner handen på golvet för att resa sig. Istället så satte hon handen nertill på kaminen. Stackars lilla hjärtat! Det blev verkligen gråt, tandagnisslan och "krypa ur skinnet" vridningar i kroppen!
Va gör man?! Får panik? Nej, det är inte läge för det då. Istället for vi fram till vattenkranen i köket och började spola lagom kallt(jag fick lära mig på hjärt-ochlungräddningskursen att aldrig använda iskallt vatten! Det blir trauma för barnet och gör inte saken bättre)men jag har innan kursen många gånger fått höra av folk att man ska ha iskallt vatten, vilket är fel! Ett litet tips som kan vara bra att bära med sig, lagom kallt vatten alltså!

Men hörrni det är ju verkligen lättare sagt än gjort att hålla en 15 månaders hystersikt ledsen liten tjej under vattenkranen! Så vi gjorde ett litet uppehåll efter en stund och for nästa sväng in på toaletten för att ge en alvedon supp. Och så tillbaka till vattnet igen, fast denna gången i en skål där hon själv kunde plaska lite med handen. Sen var det bara att ringa sjukvårdsupplysningen, och dom tyckte jag skulle åka till akuten eftersom hon är så liten. Så de gjorde vi. Först fick vi komma in på ett rum med en sköterska som ställde en massa frågor och fyllde i papper. Sen bad hon oss sitta ner i väntrummet igen! Men herregud, Greta hade ju jätteont och inget fick vi medans vi skulle vänta heller! Lite kyla, is el. dylikt kanske hade varit på sin plats...pucko, rent ut sagt!

Till sist tröttnade jag eftersom hon hade ont och var så ledsen. Jag tog några arga kliv fram till receptionen och frågade om hjälp eftersom hon har ont och ifrågasatte varför en brännskadad liten tjej får vänta utan någon lindring i väntrummet, Grrrr!? Då blev det plötsligt fart på personalen kan jag lova! Vi fick genast komma in på ett rum och en läkare kom(de va på tiden!). Jag hade gjort allt rätt och de jag kunde hemma. Skönt! Alvedon/panodil som smärtlindring är det man ger, inget annat. Embla kräm(tror jag det heter)rekommenderade han inte.
Dom lindade sen lillsnuttans hand med en fuktig kompress och fuktspärr och bandagerade handen/armen, och genast blev hon lugnare:-). Tydligen så gör syren i luften att det gör mer ont än om man lindar blåsorna tätt.

Så nu ska hon ha bandaget tills på fredag då vi har en tid på vårdcentralen för att "kolla läget" och lägga på nytt bandage. Sen ska det bandaget sitta på 3-4 dagar innan det tas bort för sista gången och dom åter får kolla hur det ser ut.

Ja, fy va jobbigt det är när dom små har ont! Man önskar man kunde ta smärtan åt dom. Men nu så sussar hon sött härhemma efter all gråt och smärta, lillhjärtat! Vi får sen varva med alvedon/panodil för att lindra det värsta idag....


Jag hoppas ni mår bra ialla fall! Kramisar från oss♥



En trött bandagerad tjej vilar nu efter morgonens pärs! Stackars liten♥.


Kommentarer
Postat av: Sandra

Stackars lilla Greta, så lätt hänt.



Vilken tur att du har kunskaper om hur göra och att du inte greps av panik (jag tänker mig att det kan vara lätt att göra det).



Hoppas lillsnörpan inte får allt för ont.

KRAM

2011-01-26 @ 12:42:53
URL: http://www.lillaangelyne.blogspot.com
Postat av: Cattis

Men stackars liten! Hoppas det blir bra fort nu.

Galet att de ska vara så långsamma på akuten, speciellt när det gäller små barn. Bra att du agerade Frida!

Kramar till er

2011-01-26 @ 14:58:48
Postat av: Lena

Stackars lilla <3

2011-01-26 @ 16:44:21
Postat av: Farbror David

Men lille snutt!

Min elsklings Gleeta..

En tråkig känsla men en lärorik händelse!

Puss min trollslända.

2011-01-26 @ 19:03:10
Postat av: maria

Stackars liten! ja vad ska man säga om akuten : / tyvär så har jag också upplevt detta med att vänta med ett barn som faktiskt behöver vård ganska omgående...min lilla kille fick ett astmaanfall, och fick sitta i väntrummet, helt vansinnigt tycker jag! Ha en bra dag.

2011-01-27 @ 11:45:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0