Barn behöver få kämpa ibland.....


Lycklig cykelägare!


Jag vet inte om jag nämnt det här tidigare, men Gabriel har ju kämpat och sparat pengar en tid för att kunna köpa sig ett Nintendo DS. Han har sparat några hundralappar från bla födelsedagar m.m. Och för en tid sedan så införde vi ett litet belöningssytem härhemma, som innebär att för varje dag som det går bra i skolan och hemma så tjänar han 5 kr:-). Och tro mig, det kan vara väldigt svårt att ha "bra dagar" varje dag när man är kille och snart 7 år:-D. Det finns ju så mycket tok och bus man också kan hitta på:-S!
Det har iaf funkat bra och Gabriel har ju sett att "pengahögen" vuxit. Men att samla ihop till ett DS för ca 2000 kr, gör man inte i en handvändning för en femma om dan, och strulas det i skolan så blir det ju ingen femma heller (ni hajar konceptet=)).....så ni förstår att vägen har varit lång!
Men så i förrgår ångrade sig Gabriel plötsligt:-O. Han skulle minsann köpa en ny cykel för pengarna ist. (Jo, vi köpte visserligen den förra cykeln för bara ett år sedan, men någon härhemma har dragit iväg jättemycket i växten så den är/ser rätt liten ut till honom redan nu:-S) Som mor tycker jag att det var klokaste beslut jag hört av honom på länge:-D. En cykel ist för ett spel? TAGET:-D!!

Så igår em tog vi kassaskrinet och for till banken. Där blev vi glatt överraskade! Gabriel hade lyckats spara ihop inge mindre än ca 1100 kr på egen hand! Riktigt bra gjort. Nöjda med slantarna, så for vi vidare för att kolla in en cykel. Och det fanns inte många att välja på, cykelbrist i hela stan! Och butikerna får inte tag i fler heller pga att leverantörerna har slut:-S.
Men Gabriel lyckades hitta en, den sista i butiken! Men då jag förklarade att den kostade ännu mer än vad han hade tjänat ihop så förstod han att han inte hade råd ändå!
 -Då kan jag inte köpa den då, sa han med stor besvikelse i rösten! Jag svarade honom; -Men vet du Gabriel? Jag & pappa tycker du har kämpat så bra och så länge med dina pengar nu, så vi tänker hjälpa till med det sista som fattas till cykeln, om du vill ha den? Om han ville?!! Han cyklade nästan ut ur affären:-D. Mammas ♥!

Den em gick sen åt till cykling för hela slanten, rent ut sagt:-D.....Å, va härligt det är när barn får sukta och längta och kämpa lite. Det blir en helt annan tacksamhet! Och vad lär dom sig inte då?! Jo, att saker och ting har ett värde, att det tar tid att spara ihop till dyra grejer, att förhoppningsvis vara rädd om den nya grejen för man slitit ihop till den och betalat den själv, och att det lönar sig att vara duktig i skolan-alltihopa ledde ju till en ny cykel:-D!


Nej, nu ska jag röja lite, jag inväntar nämligen fönsterputsaren idag!
Ha en bra dag, kramar från oss♥


P.S Gabriel ska fortsätta spara pengar nu, och nästa grej han vill köpa är ett DS=)


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Vilken bra ide att införa ett belönings system. Tror jag ska prova samma sak med min jänta som är sju. Hon begriper inte riktigt värdet av pengar ännu, men det här kan ju vara lite hjälp på traven. =)

2011-05-19 @ 09:54:10
URL: http://mickanmickans.blogg.se/
Postat av: Therese

Vilken härlig historia. Fantastiskt smart belöningssystem också :)

2011-05-19 @ 21:02:26
Postat av: S.

Klokt! Jag tror verkligen att man gör sina barn en björntjänst om man ger dem allt de vill ha, alltid. Det är ju inte så livet fungerar, och det är bara att se på "ung & bortskämd" för att se ytterligheten på den skalan, huvva.. Vilken chock verkligheten blir sedan!

2011-05-20 @ 11:30:19
Postat av: Linnéa

Riktigt bra system! :) Vi vill inte heller ha bortskämda ungar... Man ska lära sig från början att allt är inte gratis :)

2011-05-20 @ 21:09:53
URL: http://emmalinneastorm.blogg.se/
Postat av: martina

Vad duktig han art eran kille:) ska införa samma kloka system med isabelle när hon är äldre:) Som du skriver så lär dom sig värdet av pengar och av prylarna och att det inte är gratis:)

2011-05-20 @ 23:11:40
URL: http://martinaolofsson.blogg.se/
Postat av: Cissi

Så där tänker vi också! Hannah får spara till hälften av det hon vill ha, så bidrar vi med hälften! :-)

2011-05-21 @ 21:29:53
URL: http://famwinge.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0