Morgonstund har guld i mun...

Ja, det är så skönt:). Gabriel är redan i skolan och minstingen sover än. Jag har krupit upp i soffan med kaffe & smörgås framför nyhetsmorgon på tv 4. Morgonmys när den är som bäst!

Tänkte bara jag skulle passa på att dela med mig av ett superbra tips när det gäller att planera vardagsmaten, för er som inte vet om att det finns vill säga. Jag hade aldrig testat detta tidigare, så i förra veckan var det premiär!

ICA.se har något som heter billiga veckan. Varje vecka finns där nya recept som du kan välja till respektive dag.
Maten är billig att inhandla och recepten superenkla!! Varje rätt tar ca 30 min att laga och är beräknade för 4 pers, perfekt till en hektisk vardag med småbarn:).

När man sen valt ett recept till varje dag, kan man skriva ut en sk veckoöversikt (bra till barnen oxå så de vet vad det blir till middag varje dag), sen skriver man ut varje recept till respektive rätt och till sist inköpslistan till allt man behöver inför veckan.

Till sist är det bara att sticka iväg och handla! Det här blir ju som Linas matkasse ungefär, fast man handlar själv. Och det har jag iaf tid med;), mycket billigare blir det med!
Igår inhandlade jag veckans råvaror för mån-fre, och totalt så gick allt på ca 300 kr!! (En del grejer har man ju hemma sen tidigare.) Det här är klockrent, iaf för mig. Jag vet varje dag vad jag ska laga och alla ingredienser finns hemma.

Ni vet väl hur det kan vara annars, man rotar och letar i skåp och kylskåp och ändå fattas något. Och innan man är klar så har ju en massa tid bara runnit iväg i onödan och i värsta fall fick man åka och handla det som fattades innan man kunde börja laga maten också! Ja, det här är verkligen något jag kommer fortsätta med:).

Slänger med min förra veckas planering nedan: (för recept se ica.se)

Måndag:                                                    Tisdag:                                                     Onsdag:

           
Gevapchichi med paprikarelish      Ciderkokt kyckling m. äpple &              Morotssoppa med ingefära, 
                                                                     rödlök                                                          räkor & Naan bröd          

Torsdag:                                                        Fredag:

   
Stroganoff alà thai                             Ugnsbakad lax med lime & tomat


Kolla in ica.se nu vettja och börja planera veckan. Jag tror inte ni kommer bli besvikna!

P.s Bilder från helgens dop m.m kommer snart hoppas jag:)

Ha en bra dag alla!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0